Kontaktinformation
På den här sidan hittar du alla våra kontaktuppgifter. Vår kundtjänst är öppen må–fr kl. 9–16.
För kunder
Kundtjänst 029 435 2650
Du kan ringa oss vardagar 9.00–16.00, skärtorsdag och nyårsafton 9.00–13.00.
Samtalspris
För samtal från det fasta telefonnätet debiteras lokalnätsavgift och för samtal från mobilnätet respektive operatörs mobiltelefonavgift. Samtal till företagsnummer som börjar på 029 ingår dock vanligen inte i abonnemangens samtalspaket utan faktureras separat. Kontrollera med din operatör vad som gäller.
Du kan uträtta försäkrings- och pensionsärenden, ändra kontonummer, kontrollera uppgifterna i fakturor och skicka meddelanden eller bilagor till oss i vår e-tjänst – då när det passar dig bäst.
Uträtta dina avbytarärenden i Lomitusnetti.
Du kan kontakta ombudsmannen i alla frågor som gäller LPA-trygghet. Tjänsten är kostnadsfri.
Klicka här nedan för att gå till söksidan med LPA:s ombudsmän.
LPA:s rådgivare erbjuder matproducenter avgiftsfri och konfidentiell hjälp med låg tröskel. Vi stöder lantbruksföretagare, renskötare och fiskare i livets små och stora utmaningar.
Postadress
LPA
PB 16
02101 ESBO
Kundbetjäningsställena
Våra kundbetjäningsställen betjänar endast med tidsbokning.
Kuopio (service på finska)
Besöksadress: Vuorikatu 36 B
Postadress: PB 16, 02101 ESBO
Tidsbeställning på numret 029 435 2686
Seinäjoki (service på finska)
Besöksadress: Huhtalantie 2
Postadress: PB 16, 02101 ESBO
Tidsbeställning på numret 029 435 2684
Esbo
Besöksadress: Norrskensparken 2 C
Postadress: PB 16, 02101 ESBO
Tidsbeställning på kundtjänstnumret 029 435 2650 eller via e-post asiakaspalvelu(at)mela.fi.
Berätta vad vi lyckades med och vad vi fortfarande ska förbättra! Vi tar gärna emot respons som hjälper oss att utveckla verksamheten och tjänsterna.
Responsblanketten är avsedd för allmän respons. Du kan inte uträtta ärenden som gäller din personliga LPA-trygghet med responsblanketten. Vi besvarar inte meddelanden om personliga angelägenheter som skickas på responsblanketten. Du sköter frågor som gäller din personliga LPA-trygghet snabbast genom att skicka ett meddelande i e-tjänsten.
För samarbetspartner
Krypterad e-post är avsedd för vårdinrättningar, försäkringsbolag, myndigheter och personer som sköter ärenden för en annans räkning med fullmakt. Ovan nämnda parter kan också skicka en begäran om information via krypterad e-post.
Krypterad e-post kräver stark autentisering. Representanter för vårdinrättningen kan autentisera sig med ett certifikatkort.
Välj ämnet för ditt meddelande i rullgardinsmenyn i mottagarfältet, till exempel ”pensionsärenden”.
När du får ett krypterat e-postmeddelande av LPA kan du öppna meddelandet med koden som vi skickar till din telefon per SMS.
Vänligen läs anvisningarna för hur du skickar en informationsbegäran under Informationsbegäran.
Uppgifter och handlingar som gäller eller har anknytning till LPA:s kunder är sekretessbelagda enligt lag. Om uppgifter behövs ska de i första hand alltid begäras från personen själv. Uppgifter om förmåner som betalats ut av LPA kan också begäras från Inkomstregistret. Uppgifterna i Inkomstregistret används av dem som har lagstadgad rätt till det. Uppgifterna i Inkomstregistret används av bland annat FPA, skadeförsäkringsbolag, arbetslöshetskassor, kommuner och samkommuner.
LPA lämnar ut sekretessbelagda uppgifter eller handlingar till utomstående bara om den person som begär dem kan ange något av följande som grund för sin begäran:
- en lagbestämmelse på grundval av vilken LPA måste lämna ut den begärda uppgiften eller handlingen
- ett samtycke, där personen ger LPA tillstånd att lämna ut en uppgift eller handling som gäller eller har anknytning till honom eller henne
- en fullmakt, enligt vilken fullmaktstagaren har rätt att få den begärda uppgiften eller handlingen som gäller eller har anknytning till fullmaktsgivaren.
På grundval av begäran om uppgifter överväger och beslutar LPA om situationen är sådan att LPA måste lämna ut den begärda uppgiften eller handlingen.
Utöver de ovan nämnda grunderna ska begäran om uppgifter också innehålla följande information:
- den person som framställer begäran och den aktör han eller hon företräder samt personens kontaktinformation
- namnet på och identifikationsuppgifter för den person som begäran gäller
- vilken uppgift eller handling begäran gäller
- den begärda uppgiftens eller handlingens användningsändamål
- varför uppgiften eller handlingen begärs från LPA och inte från personen själv
- en motivering till att situationen motsvarar det som avses i lagbestämmelsen eller i personens samtycke eller fullmakt
- till vem, vart och hur den begärda uppgiften eller handlingen ska levereras.
Om LPA vägrar att lämna ut den begärda uppgiften eller handlingen, har den som begärt uppgiften rätt att få ett överklagbart beslut i saken om den så önskar.
Skriftliga begäranden kan levereras med skyddad e-post. Skriv i mottagarfältet asiakaspalvelu(at)mela.fi. För ytterligare information ring vår kundtjänst 029 435 2650.
Vi tar i första hand emot fakturor digitalt. Märk väl att fakturor som gäller ersättning av personskador och kostnader för affärsverksamhet har särskilda faktureringsadresser.
Fakturor som gäller skadeärenden
Ska du skicka en faktura till LPA som gäller en personskada under handläggning? Vi tar emot fakturor av serviceproducenter i anslutning till skadehantering, till exempel av vårdanstalter.
Adress för nätfakturor
TE003701013196434
Förmedlarkod: 003701011385 (Tietoevry Oyj)
Du kan också skicka din faktura i pdf-format till e-postadressen mata-korvaukset(at)mela.fi (okrypterad förbindelse).
Ange ärendenummer och uppgifter för individualisering så påskyndar du handläggningen.
Inköpsfakturor till LPA (t.ex. kostnader för allmän administration, affärsverksamhet, it)
Ska du skicka en faktura till LPA som inte gäller en personskada?
Adress för nätfakturor
TE003701013196
Förmedlarkod: 003701011385 (Tietoevry Oyj)
Pappersfakturor
Vi tar emot pappersfakturor endast i undantagsfall. Pappersfakturorna kan skickas till:
Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt
PB 861 / Serienr 16 800 567
00019 SS
Obs.: Ange serienummern i faktureringsadressen, inga uppgifter om beställare eller annat i faktureringsadressen.
Du kan också skicka fakturan i pdf-format till e-postadressen: ostolaskut(at)mela.fi
Besöksadress
Norrskensparken 2 C, Esbo
Parkeringsanvisning, huvudkontoret
Postadress
LPA
PB 16, 02101 ESBO
Växel 029 435 11
FO-nummer 0101319-6
Du kan skicka förvaltningsärenden som ska behandlas hos LPA till LPA:s registratorskontor. Sådana ärenden är till exempel myndigheternas begäran om utlåtanden och utredningar, klagomål, ansökningar om stipendier för arbetssäkerhet och begäran om information.
Handlingar som berör LPA-kunders försäkringar, förmåner eller inkassoärenden ska inte skickas till registratorkontoret. Använd i stället alltid den skyddade e-posten.
Registratorskontorets postadress:
Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt, registratorskontoret
PB 16
02101 Esbo
Registratorskontorets e-post: kirjaamo(at)mela.fi
För att trygga en datasäker ärendehantering använder vi inte den allmänna e-postadressen i meddelanden som innehåller kunduppgifter. Använd alltid den skyddade e-posten när dina meddelanden innehåller kunduppgifter. I den skyddade e-posten kan du välja gemensam brevlåda enligt ämne i rullgardinsmenyn eller skicka ett meddelande direkt till en personlig e-postadress genom att ange adressen i mottagarfältet nedanför rullgardinsmenyn.
Kontakta vårt kommunikationsteam
Julia von Flittner
ledande sakkunnig inom kommunikation
029 435 2422
Tyyni-Meri Nurminen
kommunikationskoordinator
029 435 2448
Mira Itäsalo
kommunikationsplanerare, grafisk utformning
029 435 2359
E-postadresser: fornamn.efternamn(at)mela.fi
Gemensam e-postadress: viestinta(at)mela.fi
LPA:s grafiskt uttryck (på finska)
LPA: s direktörer och sakkunniga
Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig så snabbt som möjligt.
Vänligen kom ihåg att inte lämna andra personuppgifter i din begäran om kontakt än dem som vi frågar efter. Ärenden som gäller din egen personliga LPA-trygghet uträttar du snabbast genom att skicka oss ett meddelande i e-tjänsten.
Om du inte är kund hos oss eller om du inte har nätbankskoder vänligen lämna en begäran om kontakt så återkommer vi till dig.