Automatiskt avgörandeförfarande
Vad betyder automatiskt avgörandeförfarande?
LPA tillämpar ett automatiskt avgörandeförfarande i beslutsfattandet. Det betyder att ditt ärende kan avgöras helt eller delvis automatiskt. Då fattas beslutet inte av en person utan beslutet tas med hjälp av automatisk datahantering.
Det automatiska avgörandeförfarandet baserar sig på exakta, på förhand fastställda regler för handläggning. Ett ärende kan avgöras automatiskt endast om beslutet inte kräver särskild prövning från fall till fall eller om handläggaren ska ta beslut om omständigheter som kräver prövning.
Vad innebär det här för dig?
Det automatiserade förfarandet påskyndar handläggningen av ditt ärende. Du informeras om ditt ärende har avgjorts automatiskt.
Du kan ansöka rättelse av automatiskt tagna beslut. Det är alltid en person som tar beslut om en eventuell rättelse, ärendet kan alltså inte avgöras automatiskt.
I vilket slag av ärenden tillämpar vi automatiskt avgörandeförfarande?
Innan ett ärende kan avgöras genom automatiskt avgörandeförfarande tas ett beslut om införande. På den här sidan hittar du besluten om införande av automatiskt avgörandeförfarande för olika förmåner hos LPA. I beslutet om att införa förfarandet förklarar vi på vilken grund förfarandet tillämpas och vilka lagar som gäller.
Beslut om automatiskt avgörandeförfarande som införts innan förvaltningslagen trädde i kraft den 1 maj 2023 kommer att publiceras senast den 30 oktober 2024. Du hittar besluten här nedan.
Beslut om införande
LPA beviljar lantbruksföretagare och stipendiater en frivillig OFLA-försäkring som omfattar:
- frivillig OFLA-försäkring för arbetstiden (lantbruksföretagare)
- frivillig OFLA-försäkring för fritiden (lantbruksföretagare och stipendiater).
Om du har tagit en frivillig OFLA-försäkring är du skyldig att betala försäkringspremier under tiden som försäkringen är i kraft. LPA har rätt att säga upp din frivilliga OFLA-försäkring om du inte betalar förfallna försäkringspremier. Då skickar LPA ett uppsägningsbrev i vilket vi meddelar att försäkringen kommer att sägas upp efter en uppsägningstid på 30 dagar. Din försäkring sägs inte upp om du betalar obetalda försäkringspremier senast på den dag som anges i brevet.
LPA skickar alltid ett skriftligt beslut om uppsägningen av försäkringen. LPA beslutar om uppsägningen av försäkringen i ett automatiserat beslutsförfarande. Behandlingen och beslutet övergår emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.
LPA har fastställt i vilka situationer behandlingen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det här gäller till exempel när du har ett ärende under behandling hos LPA.
Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om uppsägning i sin helhet automatiserat. Då anges i beslutet också att beslutet har tagits automatiserat. Om ärendet överförs till behandling av en LPA-anställd person handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte genom automatiserat beslutsförfarande.
Du kan ansöka om ändring genom att överklaga beslutet.
Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande:
Är du når den övre åldersgränsen för den så kallade försäkringsskyldigheten gäller din LFÖPL-försäkring inte längre. Lagen om pension för lantbruksföretagare gäller inte lantbruksföretagares verksamhet som fortsätter efter den kalendermånad då
- lantbruksföretagare födda 1957 eller tidigare fyller 68 år
- lantbruksföretagare födda 1958–1961 fyller 69 år och
- lantbruksföretagare födda 1962 och senare fyller 70 år.
När du når den övre åldersgränsen för så kallad försäkringsskyldighet avslutar LPA din LFÖPL-försäkring. Grupplivförsäkringen och den obligatoriska OFLA-försäkringen som LPA beviljar upphör samtidigt, eftersom de gäller endast med en gällande LFÖPL-försäkring. Om du har en frivillig OFLA-försäkring för fritiden avslutas den också samtidigt som din obligatoriska OFLA-försäkring upphör.
LPA avslutar ovan nämnda försäkringar som beviljas lantbruksföretagare i ett automatiserat beslutsförfarande. Behandlingen och beslutet övergår emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.
LPA har fastställt i vilka situationer behandlingen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det här gäller till exempel när du har ett ärende under behandling hos LPA.
Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om uppsägning i sin helhet automatiserat. Du får ett skriftligt besked av LPA om att din försäkring har avslutats. I beslutet meddelas om ditt ärende har avgjorts automatiserat. Om ärendet överförs till behandling av en LPA-anställd person handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte genom automatiserat beslutsförfarande.
Du kan söka ändring i beslutet genom att överklaga.
Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande:
När du går i pension i enlighet med arbetspensionslagarna uppfylls inte längre villkoren för en LFÖPL-försäkring. LPA måste då avsluta din obligatoriska LFÖPL-försäkring. Grupplivförsäkringen och den obligatoriska OFLA-försäkringen som LPA beviljar upphör samtidigt, eftersom de gäller endast med en gällande LFÖPL-försäkring. Om du har en frivillig OFLA-försäkring för fritiden avslutas den också samtidigt som din obligatoriska OFLA-försäkring upphör.
LPA avslutar ovan nämnda försäkringar som beviljats lantbruksföretagare i ett automatiserat beslutsförfarande. Behandlingen och beslutet övergår emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.
LPA har fastställt i vilka situationer behandlingen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det här gäller till exempel när du har ett ärende under behandling hos LPA.
Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om uppsägning i sin helhet automatiserat. Du får ett skriftligt besked av LPA om att din försäkring har avslutats. I beslutet meddelas om ditt ärende har avgjorts automatiserat. Om ärendet överförs till behandling av en LPA-anställd person handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte genom automatiserat beslutsförfarande.
Du kan söka ändring i beslutet genom att överklaga.
Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande:
Ytterligare information
Du kan begära mer information om det automatiserade beslutsförfarandet genom att ringa kundtjänst tfn 029 435 2650 eller skicka ett meddelande via LPA:s e-tjänster.