Intervju med rådgivarna för arbetsförmågan Eija och Marko
I lantbruksföretagarens vardag går det inte alltid att undvika situationer som belastar arbetsförmågan. Vi intervjuade två av våra rådgivare för arbetsförmågan, Eija och Marko. De berättar om sitt arbete som lantbruksföretagarnas stöd och ger oss exempel på situationer där råden och hjälpen som de erbjuder kan vara av nytta.
Vem är du och vad är din uppgift hos LPA?
Eija: “Jag är Eija Tammela och jag är rådgivare för arbetsförmågan inom LPA:s tjänster för tidigt stöd i norra Österbotten och Lappland. Bland mina kunder finns både lantbruksföretagare och renskötare.”
Marko: ”Jag är Marko Kiiveri och jag arbetar som rådgivare för arbetsförmågan inom det tidiga stöd som LPA erbjuder. Jag jobbar med lantbruksföretagare i Nyland och yrkesfiskare i Nyland, mellersta Finland och norra Finland.
Vad är en rådgivare för arbetsförmågan och vad går arbetet ut på?
”I åtta år var vi projektarbetare för projektet Ta hand om bonden och när verksamheten i fjol vid årsskiftet etablerades omvandlades den till tjänsterna för tidigt stöd och vi blev rådgivare för arbetsförmågan. Vårt arbete ser i stort sett lika ut som under projektets tid men numera tar vi inte bara hand om bönderna utan också om renskötarna och fiskarna”, berättar Eija.
”En rådgivare för arbetsförmågan stöder företagaren i utmaningar som rör arbetsförmågan och som kan det kan vara svårt att klara av på egen hand”, fortsätter Marko. Han påpekar att arbetsförmågan är ett mångfacetterat begrepp som innefattar fysiska, ekonomiska och sociala utmaningar. “Vi tar sedan tillsammans itu med utmaningarna och överväger olika alternativ som kan hjälpa företagaren att gå vidare. Ibland kan det också handla om att överväga andra alternativ för att företagaren ska kunna fortsätta på ett annat sätt än som företagare. Vi har inte färdiga svar, utan vi funderar tillsammans på dem och våra rådgivare hjälper företagarna att välja och övervinna utmaningar, tillägger Marko.
I vilka frågor kan du hjälpa?
“Under de här nästan nio åren har vi stött på nästan allt som människor och gårdar kan råka ut för”, säger Eija. “Jag har ofta varit med i ekonomiska frågor och vi har alltid börjat med att första klarlägga den allmänna situationen och sedan har vi funderat på vad vi kan göra för att rätta till situationen. Vi har kommit överens om betalningsplaner med fordringsägare och förhandlat med finansiärer om flexibilitet för förbättrad betalningsberedskap. Även i sådana situationer blir stressen mycket lättare att hantera om man har någon att prata och diskutera med”, påpekar Eija.
Jag har också stött på många olika typer av relationskriser – både kriser mellan generationer och i parförhållanden. Eija säger att en rådgivares viktigaste arbetsredskap är öronen som man lyssnar till alla parter med. ”Sedan har vi gemensamma samtal där vi lyfter upp alla svåra frågor. Det har också förekommit heta diskussioner men när parterna efter några timmar har fått tala ut, komma överens igen och kramat om varandra är det roligt att köra hem”, konstaterar hon.
Resultaten i frågor som gäller parförhållanden har varit goda. Marko lyfter fram ett exempel där ett företagarpar sökte hjälp hos en rådgivare för arbetsförmågan på grund av relationsproblem. “Jag var själv i kontakt med paret några gånger och svårigheterna behandlades också tillsammans med en terapeut. Några år senare träffade jag paret på en kurs som LPA ordnade. Då berättade de att allt gick bra och att de hade haft stor nytta av terapin”, säger han.
Marko har andra konkreta exempel på olika kriser i relationer och hjälpen som parterna fått: På en gård övervägde man ett eventuellt generationsskifte, men det fanns ingen självklar efterträdare och ägarna visste inte hur de skulle gå vidare. “Först bedömde vi situationen tillsammans med företagaren och funderade över vilka andra som behövs för att ta frågan vidare. Före det andra mötet diskuterade företagaren frågan med sina barn, och ett av dem deltog rentav i mötet. Först togs det fram en sexmånadersplan för gårdens framtid, sedan en femårsplan, och nuär även ett annat av företagarens barn involverat i projektet”, berättar Marko.
Markos roll har främst varit att moderera diskussioner och lyfta fram frågor. ”Sammantaget har öppen diskussion och transparens i alla frågor gjort det möjligt för projektet att avancera, även om det fortfarande finns mycket kvar att göra. Projektet fortsätter, och jag träffar företagaren och potentiella efterträdare var sjätte månad. Generationsskiftet är fortfarande planerat att äga rum om tre år”, säger han om den aktuella situationen.
Du kan också kontakta en rådgivare för arbetsförmågan om du funderar kring ditt arbete, dina arbetsmetoder eller din arbetsförmåga. “En företagare bad mig besöka honom eftersom han funderade över sina egna arbetsmetoder och om han kunde underlätta sitt arbete genom att använda hjälpmedel eller göra något på ett annat sätt. Företagaren var redan själv äldre och särskilt lederna värkte”, förklarar Marko. Han genomförde ett gårdsbesök hos företagaren och tillsammans gick de särskilt igenom omständigheterna som orsakar mest smärta och svårigheter. “Vi övervägde att underlätta arbetet genom att införa arbetsrotation, eftersom det fanns en annan tillgänglig anställd på gården. Företagaren kontaktade också företagshälsovården för att ta reda på vilken hjälp de kunde erbjuda i den här situationen”, beskriver Marko de lösningsalternativ som de övervägde tillsammans.
Marko träffade företagaren en andra gång och då berättade han att han hade fått smärtlindrande stöd och smärtstillande medicin hos företagshälsovården. ”Företagshälsovårdens undersökningar fortsätter. En arbetsrotationsplan hade utarbetats tillsammans med en annan anställd i syfte att säkerställa att fysiskt tunga arbetsuppgifter fördelades mer jämnt. Med företagaren diskuterades också näringsstöd som kunde ge möjligheter att få till exempel hjälpmedel som upprätthåller arbetsförmågan. Sammantaget ser företagarens situation nu bra ut och har tagit en vändning mot det bättre”, sammanfattar han.
Hur får jag kontakt med dig och vågar jag kontakta dig?
”Det är klart du vågar. Om du upplever att någonting känns tungt”,uppmuntrar Eija. “Det kan mycket väl vara så att redan ett samtal gör att det känns lättare”, fortsätter hon.
“Du kan ringa oss när som helst så kan vi tillsammans fundera på hur vi ska gå vidare”, föreslår i sin tur Marko. “Om du tycker det är svårt att ringa kan du skicka en kontaktförfrågan till mig”, tillägger han.
Tack för intervjun, Eija och Marko!
LPA har förutom Marko och Eija 12 andra rådgivare för arbetsförmågan runt om i landet. Alla rådgivares kontaktinformation finns på LPA:s webbplats: Sök kontaktinformation till rådgivarna för arbetsförmågan. Du kan också lämna en kontaktförfrågan till en rådgivare för arbetsförmågan på webbplatsen.
Rådgivaren för arbetsförmågan Susann Rabb betjänar också våra svenskspråkiga kunder. Hennes kontaktinformation får du också fram med hjälp av sökfunktionen.
Läs mer om tjänsterna som rådgivarna för arbetsförmågan erbjuder: Tjänster för tifigt stöd