Ohita valikko

Usein kysyttyä asiointipalvelusta

Miten asiointipalveluun kirjaudutaan?

Asiointipalveluun kirjaudutaan Suomi.fi -tunnistautumisen avulla. Tarvitset kirjautumisessa henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksiasi, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Voiko asiointipalvelua käyttää mobiililaitteella?

Kyllä.

Kelpaako kuva liitteeksi?

Kelpaa. Selkeä valokuva käy liitteeksi yhtä hyvin kuin esimerkiksi skannattu asiakirja. Lue ohjeita liitteiden lähettämiseen.

Pitääkö liitteet allekirjoittaa käsin?

Ei tarvitse. Kun toimitat liitteitä asiointipalvelun kautta, niitä ei tarvitse erikseen allekirjoittaa. Kirjautuminen Suomi.fi -tunnistuspalveluun korvaa allekirjoituksen.

Voinko tehdä vakuutushakemuksen asiointipalvelussa?

Apurahansaaja voi tehdä asiointipalvelussa apurahansaajan MYEL-vakuutushakemuksen sekä ilmoittaa apurahan keskeytymisestä, ennenaikaisesta päättymisestä tai töihin paluusta.

Maatalousyrittäjä, poronhoitaja, kalastaja ja metsänomistaja voi tehdä vakuutushakemuksen tai tehdä muutoksia voimassa olevaan vakuutukseen. Myös perheenjäsen voi hoitaa omaa vakuutusasiaansa. Voit tehdä myös vapaaehtoisen työajan tai vapaa-ajan MATA-vakuutushakemuksen.

Voinko tehdä muutoksia asiakastietoihini?

Asiointipalvelussa voit muuttaa osoite- ja pankkitietojasi. Voit tehdä osoitteenmuutoksen, päivittää yhteystietojasi ja ilmoittaa uuden tilinumeron. Laskutustietojen muuttaminen asiointipalvelussa ei ole mahdollista.

Näenkö työeläkeotteeni asiointipalvelussa?

Pääset kirjautumaan sähköiselle työeläkeotteellesi asiointipalvelun kautta. Näet sähköisestä työeläkeotteesta työeläkkeesi perusteena olevat työskentely- ja ansiotiedot ja voit samalla varmistaa, että kaikki tietosi ovat otteella ja ne ovat oikein. Tarkista ote huolellisesti, sillä aikanaan maksettava työeläkkeesi lasketaan otteella olevien tietojen perusteella. Jos tiedoissasi on virhe tai puute, lähetä meille korjauspyyntö.

Jos tarkistat työeläkeotteesi verkkopalvelussa maaliskuun jälkeen, et saa työeläkeotetta kuluvana vuonna enää postitse. Jos olet valinnut käyttöösi sähköisen työeläkeotteen, sinulle ei lähetetä otetta enää postitse.

Tietoa työeläkeotteesta: Työeläkeote.

En saa avattua todistuksia asiointipalvelussa. Mitä teen?

Todistukset ovat pdf-tiedostoja. Jos et saa valitsemaasi todistusta Asiointipalvelussa auki, syy saattaa olla selaimen asetuksissa. Tarkista, onko selaimessa päällä ponnahdusikkunoiden esto, joka estää pdf-tiedoston avautumisen.

Eston saa pois päältä seuraavasti:

Internet Explorer -selain ilmoittaa ponnahdusikkunoista tietopalkissa, jossa näkyy viesti ”Ponnahdusikkuna estetty. Voit tarkastella ponnahdusikkunaa tai lisäasetuksia napsauttamalla tätä.”

Mozilla FireFox -selain ilmoittaa ponnahdusikkunoista selaimen yläreunan keltaisessa yläpalkissa, josta ponnahdusikkunat sallitaan kohdasta Asetukset.

Chrome-selain ilmoittaa ponnahdusikkunoista kuvakkeella osoitepalkin päädyssä. Napsauta kuvaketta ja salli ponnahdusikkunat.

Voinko ilmoittaa pinta-alamuutoksista tai tehdä työtulon muutoshakemuksen asiointipalvelussa?

Voit ilmoittaa maatalousyrittäjän tai perheenjäsenen työtulomuutoksen tai tilan pinta-alamuutoksen.

Voinko muuttaa asiointipalvelussa laskutustietojani paperisesta verkkomaksutietoihin?

Valitettavasti laskutustietoja ei pysty muuttamaan asiointipalvelussa. Jos haluat laskun verkkolaskuna tai johonkin erilliseen laskutusosoitteeseen (esimerkiksi yrityksen laskutusosoite), ilmoita se Melaan erikseen. Tiedon voi lähettää esimerkiksi asiakasviestillä asiointipalvelussa. E-laskujen ja suoramaksujen käyttöönotto tehdään oman verkkopankin kautta.

Kaipaan apua hakemuksen tekemiseen. Miten toimin?

Voit ottaa yhteyttä Mela-asiamieheen ja täyttää hakemuksen hänen kanssaan puhelimitse. Tämän jälkeen voit hyväksyä yhdessä tehdyn hakemuksen asiointipalvelussa.

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö