Ohita valikko

Usein kysyttyä asiointipalvelusta

Miten asiointipalveluun kirjaudutaan?

Asiointipalveluun kirjaudutaan Suomi.fi -tunnistautumisen avulla. Tarvitset kirjautumisessa henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksiasi, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Voiko asiointipalvelua käyttää mobiililaitteella?

Kyllä.

Kelpaako kuva liitteeksi?

Kelpaa. Selkeä valokuva käy liitteeksi yhtä hyvin kuin esimerkiksi skannattu asiakirja. Lue ohjeita liitteiden lähettämiseen.

Pitääkö liitteet allekirjoittaa käsin?

Ei tarvitse. Kun toimitat liitteitä asiointipalvelun kautta, niitä ei tarvitse erikseen allekirjoittaa. Kirjautuminen Suomi.fi -tunnistuspalveluun korvaa allekirjoituksen.

Voinko tehdä vakuutushakemuksen asiointipalvelussa?

Apurahansaaja voi tehdä asiointipalvelussa apurahansaajan MYEL-vakuutushakemuksen sekä ilmoittaa apurahan keskeytymisestä, ennenaikaisesta päättymisestä tai töihin paluusta.

Maatalousyrittäjän MYEL-vakuutushakemuksen tekeminen asiointipalvelussa ei valitettavasti tällä hetkellä onnistu. Voit kuitenkin hyväksyä sinulle esimerkiksi puhelinkeskustelun perusteella tehdyn vakuutushakemuksen sähköisesti suoraan asiointipalvelussa. Vaihtoehtoisesti voit täyttää vakuutushakemuslomakkeen ja toimittaa sen Melaan sähköisesti tai postitse.

Voit tehdä vapaa-ajan tapaturmavakuutushakemuksen asiointipalvelussa, jos sinulla on voimassa oleva MYEL-vakuutus sekä työajan MATA-vakuutus.

Voinko tehdä muutoksia asiakastietoihini?

Asiointipalvelussa voit muuttaa osoite- ja pankkitietojasi. Voit tehdä osoitteenmuutoksen, päivittää yhteystietojasi ja ilmoittaa uuden tilinumeron. Laskutustietojen muuttaminen asiointipalvelussa ei ole mahdollista.

Näenkö työeläkeotteeni asiointipalvelussa?

Pääset kirjautumaan sähköiselle työeläkeotteellesi asiointipalvelun kautta. Näet sähköisestä työeläkeotteesta työeläkkeesi perusteena olevat työskentely- ja ansiotiedot ja voit samalla varmistaa, että kaikki tietosi ovat otteella ja ne ovat oikein. Tarkista ote huolellisesti, sillä aikanaan maksettava työeläkkeesi lasketaan otteella olevien tietojen perusteella. Jos tiedoissasi on virhe tai puute, lähetä meille korjauspyyntö.

Jos tarkistat työeläkeotteesi verkkopalvelussa maaliskuun jälkeen, et saa työeläkeotetta kuluvana vuonna enää postitse. Jos olet valinnut käyttöösi sähköisen työeläkeotteen, sinulle ei lähetetä otetta enää postitse.

Tietoa työeläkeotteesta: Työeläkeote.

En saa avattua todistuksia asiointipalvelussa. Mitä teen?

Todistukset ovat pdf-tiedostoja. Jos et saa valitsemaasi todistusta Asiointipalvelussa auki, syy saattaa olla selaimen asetuksissa. Tarkista, onko selaimessa päällä ponnahdusikkunoiden esto, joka estää pdf-tiedoston avautumisen.

Eston saa pois päältä seuraavasti:

Internet Explorer -selain ilmoittaa ponnahdusikkunoista tietopalkissa, jossa näkyy viesti ”Ponnahdusikkuna estetty. Voit tarkastella ponnahdusikkunaa tai lisäasetuksia napsauttamalla tätä.”

Mozilla FireFox -selain ilmoittaa ponnahdusikkunoista selaimen yläreunan keltaisessa yläpalkissa, josta ponnahdusikkunat sallitaan kohdasta Asetukset.

Chrome-selain ilmoittaa ponnahdusikkunoista kuvakkeella osoitepalkin päädyssä. Napsauta kuvaketta ja salli ponnahdusikkunat.

Voinko ilmoittaa pinta-alamuutoksista tai tehdä työtulon muutoshakemuksen asiointipalvelussa?

Valitettavasti maatalousyrittäjän työtulomuutosten tai tilan pinta-alamuutosten tekeminen ei tällä hetkellä onnistu asiointipalvelussa. Muutosten ilmoittaminen on tulossa palveluun näillä näkymin syksyn aikana.

Voinko muuttaa asiointipalvelussa laskutustietojani paperisesta verkkomaksutietoihin?

Valitettavasti laskutustietoja ei pysty muuttamaan asiointipalvelussa. Jos haluat laskun verkkolaskuna tai johonkin erilliseen laskutusosoitteeseen (esimerkiksi yrityksen laskutusosoite), ilmoita se Melaan erikseen. Tiedon voi lähettää esimerkiksi asiakasviestillä asiointipalvelussa. E-laskujen ja suoramaksujen käyttöönotto tehdään oman verkkopankin kautta.

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö