Ohita valikko

Melan asiointipalvelut

Pääset kirjautumaan Melan asiointipalveluun ja Lomitusnettiin henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Asiointipalvelu

Tee, seuraa ja hyväksy hakemuksia

Voit tehdä sähköisen vahinkoilmoituksen, matkalaskun sekä hakea Mela-sairauspäivärahaa. Voit hakea vanhuuseläkettä, osittaista vanhuuseläkettä, työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustuen jatkoa.

Voit myös hyväksyä sinulle esimerkiksi puhelinkeskustelun perusteella tehdyn vakuutushakemuksen sähköisesti suoraan asiointipalvelussa.

Apurahansaajana voit tehdä vakuutushakemuksen sekä ilmoittaa apurahan keskeytymisestä, ennenaikaisesta päättymisestä tai töihin paluusta omalla hakemuksella.

Jos olet jo aiemmin tehnyt vahinkoilmoituksen, voit erillisellä lomakkeella ilmoittaa sähköisesti pelkät matkakulut. Ilmoita asiapapereissa aina vahinkopäivä sekä henkilötunnuksesi tai korvausasian numero.

Näet heti asiointipalvelun etusivulta kokonaiskuvan siitä, onko sinulla käsittelyssä olevia asioita ja voit seurata hakemustesi käsittelyn etenemistä.

Lähetä liitteitä ja asiakirjoja

Voit toimittaa asiointipalvelun kautta Melaan liitteitä, kuten kuitteja, selvityksiä ja hakemuksia.

Liitteitä voi toimittaa sähköisesti useassa eri muodossa

  1. Liitä tietokoneeltasi valmis pdf-tiedosto.
  2. Skannaa paperinen asiakirja.
  3. Kuvaa lasku tai muu paperinen asiakirja. Suosittelemme jpg ja img -tiedostomuotoisia kuvia. Voit lähettää kuvat niiden alkuperäisessä koossa (kuvakoon pienentäminen saattaa heikentää kuvanlaatua). Älä pakkaa kuvia zip-tiedostoksi. Selkeä valokuva käy liitteeksi yhtä hyvin kuin esimerkiksi skannattu asiakirja.

Voit liittää yhdellä kertaa useita samaa asiaa koskevia liitteitä. Kun haet etuutta asiointipalvelun kautta, voit liittää tarvittavat liitteet suoraan hakemukseen. Hakemuksen yhteydessä on ohjeet liitteiden lähettämiseen. Lue lisää ohjeita liitteiden lähettämisestä.

Kun toimitat liitteitä asiointipalvelun kautta, niitä ei tarvitse erikseen allekirjoittaa. Kirjautuminen Melan asiointipalveluun Suomi.fi -tunnistuspalvelun kautta korvaa allekirjoituksesi.

Voit toimittaa liitteitä myös asiointipalvelun Viesti-toiminnallisuuden kautta tai postitse osoitteeseen Mela PL 16, 02101 Espoo, 02100 Espoo.

Katso ja päivitä tietojasi

Voit katsoa MYEL-vakuutusnumerosi ja muita Mela-turvaan liittyviä tietojasi, jotka löytyvät Melan rekistereistä. Pääset tarvittaessa muuttamaan yhteys- ja pankkitietojasi. Näet vakuutustietosi sekä maksetut korvaukset ja eläkkeet.

Asiakastiedot

Asiakastiedot sisältävät henkilö- ja yhteystietosi sekä pankkitietosi. Pääset tarvittaessa muuttamaan yhteystietojasi Muokkaa-painikkeella. Muista ilmoittaa myös sähköpostiosoitteesi.

Pankkitiedot

Pankkitiedoista näet, minne Mela maksaa mahdolliset etuutesi. Voit muuttaa tilinumeroasi tai ilmoittaa uuden tilinumeron asiointipalvelussa. Muista täyttää Pankkitiedot-kohtaan sekä BIC-tunnus että IBAN-tilinumero.

Vakuutustiedot

Vakuutuskokoomasta näet tämänhetkisen vakuutustilanteesi. Tarkista, ovatko tietosi oikeat.

MYEL-vakuutusnumero on 9-numeroinen sarja tilan nimen perässä.

Kohdasta arviolaskelma näet, kuinka paljon sinulle on karttunut eläkettä.

Vakuutusmaksut

Kohdasta vakuutukset ja laskut näet erääntyneet ja tulossa olevat laskut, vakuutusmaksujen laskutustilanteen. Näet myös sinulle 1.1.2021 jälkeen lähetetyt laskukopiot ja voit hakea laskullesi viivästyskorollista maksuaikaa.

Saadut etuudet

Saadut etuudet sisältävät sinulle maksetut MATA-korvaukset, Mela-sairauspäivärahat ja eläkkeet. Eläkkeistä ja korvauksista näet vuosierittelyn sekä toistuvat ja kertaluontoiset suoritukset.

Hakemukset ja päätökset

Näet 4.1.2021 jälkeen tekemäsi vakuutus-, tapaturma- ja eläkehakemukset sekä saamasi päätökset palvelussa.

Tarkastele laskujasi ja hae lisää maksuaikaa

Näet palvelusta laskut, jotka sinulle on lähetetty 1.1.2021 jälkeen ja voit pyytää laskuille lisää maksuaikaa asiointipalvelun kautta.

Tarkista turvasi taso

Arviolaskelma Mela-turvasta on tarkoitettu Melan asiakkaille, joilla on tai on ollut voimassa pakollinen tai vapaaehtoinen eläke- tai työtapaturmavakuutus. Pääset katsomaan laskelmaa, jos vakuutuksesi on ollut voimassa vähintään neljä kuukautta. Tiedot eivät ole käytettävissä, jos olet täyttänyt 68 vuotta ja sinulla ei ole vapaaehtoista tapaturmavakuutusta.

Päivärahat ja tapaturmaeläke -osiosta selviää, kuinka paljon saat päivärahaa, jos sairastut tai sinulle sattuu tapaturma.

Eläketurva-osiossa on laskelma sinulle karttuneesta työeläkkeestä.

Vakuutus- ja sijaisapumaksut -osiosta näet vakuutustilanteesi ja tiedot vakuutusmaksuista. Jos sinut on vapautettu MYEL-vakuutuksesta, vapautus voi jatkua vain, jos työsuhteesi jatkuu ja työpanoksesi säilyy ennallaan.

Etuuksia koskeva arviolaskelma perustuu käytettävissä oleviin rekisteritietoihin. Luvut ovat laskentahetken indeksissä. Kaikkia etuuksia on haettava erikseen. Antamistamme päätöksistä ilmenevät etuuksien lopulliset määrät.

Tarkista työeläkeotteesi

Työeläkeote sisältää tiedot eläkettäsi kartuttaneista ansioista ja palkattomilta ajoilta maksetuista etuuksista.

Tarkista työeläkeote huolellisesti ja ilmoita eläkeyhtiöösi, jos tiedoissa on virheitä tai puutteita. Toimita korjauspyynnön liitteenä kopiot työtodistuksista ja palkkakuiteista.

Tilaa tai tulosta

Olemme keränneet palveluun asiakkaidemme useimmin Melasta pyytämiä asiakirjoja.

Voit katsoa ja tulostaa esimerkiksi erilaisia todistuksia vakuutus-, eläke- ja korvausasioistasi kirjanpitoa tai viranomaisia varten. Voit myös tilata tulosteen Melasta. Itse tulostamasi ja Melasta lähetetty tuloste ovat täysin samansisältöisiä.

Käytettävissäsi olevia tulosteita ovat esimerkiksi

  • Todistus vakuutuksesta ja maksetuista vakuutusmaksuista työn teettäjälle, jos teet urakkatarjouksia
  • Ulkomaanmatkoilla tarvittava todistus vapaa-ajan MATA-vakuutuksesta
  • Todistus vapaa-ajan vakuutuksesta urheiluseuroja varten
  • Todistus MYEL- ja MATA-vakuutuksistasi ja maksetuista vakuutusmaksuista
  • Erilaisia todistuksia mm. sosiaaliviranomaisia varten eläkkeiden ja korvausten määristä
  • MATA-vakuutustodistus työtapaturman hoitokuluja varten.

Korvausten ja eläkkeiden tulostettavat hakemuslomakkeet löydät Lomakkeet-osiosta.

Ongelmia todistusten avaamisessa?

Todistukset ovat pdf-tiedostoja. Jos et saa valitsemaasi todistusta Asiointipalvelussa auki, syy saattaa olla selaimen asetuksissa. Tarkista, onko selaimessa päällä ponnahdusikkunoiden esto, joka estää pdf-tiedoston avautumisen.

Lähetä ja vastaanota viestejä

Viestitoiminnallisuuden kautta voit hoitaa henkilökohtaiseen Mela-turvaasi liittyviä asioita kanssamme suojatulla viestiyhteydellä.

Lomitusnetti

Palvelu ei ole mobiiliyhteensopiva, joten suosittelemme kirjautumaan tietokoneella.

Hoida lomitusasioitasi Lomitusnetissä

Lomitusnetissä voit käydä katsomassa, kuinka paljon vuosilomapäiviä sinulla on vielä jäljellä. Voit myös tarkistaa, paljonko on jäljellä mahdollisuudestasi käyttää 120 tunnin tuettua maksullista lomitusta. Näet myös, mille ajalle sinulle on varattu lomittaja.

Halutessasi voit katsoa, milloin sinulla on ollut lomittaja ja minkälaisina kellonaikoina. Näet myös, minkä niminen lomittaja lomituksesi hoiti.

Sekä vuosiloma- että sijaisapuhakemuksen voit tehdä Lomitusnetissä ja lähettää sen lomatoimistoon sähköisesti. Hakemus tulee tehdä ensin, vasta sitten voit pyytää lomittajaa tilallesi. Lisäksi voit seurata Lomitusnetissä hakemustesi käsittelyvaiheita.

Voit ilmoittaa toivomasi vuosiloma-ajankohdat samassa yhteydessä, kun jätät sähköisen vuosilomahakemuksen tai tehdä vuosilomalomituspyynnöt erikseen myöhemmin. Kun olet tehnyt sijaisapuhakemuksen, voit jättää myös sitä koskevan lomituspyynnön. Voit pyytää tilallesi myös maksullista lomitusta Lomitusnetin kautta sekä tarkistaa, onko aiemmin tekemääsi lomituspyyntöön jo varattu lomittaja. Tilallesi suunnitellun lomittajan nimen näet lomituspyynnössäsi sitten, kun lomittajan työvuoroluettelo on vahvistettu.

Minustakin lomittaja

Jos viihdyt eläinten parissa maaseudulla, arvostat itsenäistä työskentelyä ja päätöksentekoa, tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa, et pelkää ottaa vastuuta, ja lisäksi olet kiinnostunut maatalouskoneiden käytöstä, sinulle voisi sopia työ maatalouslomittajana.

Maatalousyrittäjien työterveyshuoltosovellus

Palvelu on mobiiliyhteensopiva. Sovellus toimii toistaiseksi vain suomeksi.

Hyödynnä työterveyshuoltosovellusta työhyvinvointisi edistämisessä ja ylläpitämisessä

Maatalousyrittäjien työterveyshuoltosovellus tarjoaa sinulle mahdollisuuden suoraan yhteydenpitoon työterveyshuoltosi kanssa. Sovelluksessa voit käsitellä ja säilyttää oman tilasi työterveyshuoltoon liittyviä tietoja.

Saat sovelluksen avulla sähköpostimuistutuksen lähestyvästä tilakäynnistä ja voit täyttää sovelluksessa sinulle lähetetyn esitietolomakkeen, kommentoida ja hyväksyä valmiin työoloselvityksen sekä kuitata työhyvinvointisi tukemiseksi annettuja suosituksia. Kaikki tilaasi liittyvät työterveyshuollon asiakirjat, joiden tallentamiseen olet antanut luvan, ovat aina tallessa ja käytettävissäsi.

Sovelluksen käyttö on sinulle maksutonta ja vapaaehtoista.

Työterveyshuoltosovellus, samoin kuin käytöstä poistunut tilakäyntirekisteri, ovat Melan muista tietojärjestelmistä täysin erillisiä ja niillä on eri käyttäjät. Eläke- ja tapaturmatietosi eivät siten missään tilanteessa ole yhdistettävissä työterveyshuollon tietoihin.

Kirjautumisohje

Jos kirjaudut ensimmäistä kertaa, sinun pitää tunnistautua pankkitunnuksilla. Jatkossa tunnistautumiseen riittää sähköpostiosoitteesi. Sen avulla saat sähköpostiisi kertakäyttöisen kirjautumiskoodin, jolla pääset kirjautumaan sovellukseen.

Sovelluksen etusivulla näet omat ja tilasi perustiedot, tilakäyntitiedot, viestit ja tilakäynneillä havaittujen terveydenvaarojen perusteella annetut suositukset. Klikkaamalla asiaruudun otsikkoa, otsikkopalkin päässä olevaa neliötä tai ruudussa olevaa näytä/muokkaa -painiketta voit avata kyseisen ruudun lähempään tarkasteluun. Näin pääset täyttämään esimerkiksi sinulle lähetetyn tilakäynnin esitietolomakkeen. Muista lopuksi tallentaa tekemäsi muutokset.

Yläpalkista löydät aina kunkin sivun ohjeet, voit säätää tekstikokoa ja kirjautua ulos.

Kysy sovelluksen käyttöönottoa omasta työterveyshuollostasi! Ja lue lisää osiosta Työterveyshuolto

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö