Ohita valikko

Lainsäädäntö ja toimintaperiaatteet

Mela-turvaan liittyvä lainsäädäntö ja vakuutusehdot

Lait ja asetukset on linkitetty Finlex-säädöstietopankkiin lukuun ottamatta Melassa ja Eläketurvakeskuksessa (ETK) ajantasaistettuja lakeja, asetuksia tai vakuutusehtoja.

Melan ajantasaistamia ovat:

  • Melan ohjesääntö, VapP ja VapP/Mela (vapautusasiat)
  • Luopumistukiasetus 2007–2018 (LUTUA)
  • Lomitusasetus
  • kaikki vakuutusehdot.

Melassa ajantasaistettuja lakeja on seurattu 1.1.2019 saakka. Tapaturmavakuutuslainsäädännön ja MATA-vakuutusehtojen osalta sivulta löytyy myös kumottu lainsäädäntö sekä vanhat vakuutusehdot.

Kaikki voimassa olevat työeläkkeitä koskevat lait löytyvät ETK:n säädöspalvelusta.

Tällä sivustolla oleviin tietoihin liittyy vastuuvapauslauseke. Katso Melan nettisivujen käyttöehdot.

Turvaamme arkeasi, tuemme työtäsi!

Visiomme on: Turvaamme arkeasi, tuemme työtäsi! Tämä tarkoittaa sitä, että olemme mukana toteuttamassa ja kehittämässä asiakkaidemme sosiaaliturvaa ja hyvinvointia. Varmistamme, että toimintamme on asiakasläheistä ja kustannustehokasta, ja henkilöstömme osaaminen vastaa toimintaympäristömme muuttuvia tarpeita.

Meillä on 35 Mela-asiamiehen verkosto, joka palvelee asiakkaitamme ympäri Suomen.

Pääkonttorissa Espoon Tapiolassa 150 toimihenkilöä käsittelee vakuutus- ja etuushakemuksia sekä palvelee asiakkaitamme asiakaspalvelussamme ja puhelimitse.

Asiakkaana sinulla on mahdollisuus hoitaa Mela-turvaasi liittyviä asioita myös sähköisesti nettisivujemme asiointipalvelun kautta.

Melan strategia 2018-2022

Keskeiset tavoitteemme vuosille 2018-2022 ovat:

  • Vahvistamme toimintamme vaikuttavuutta Mela-turvaa kehittämällä.
  • Olemme edelläkävijöitä asiakkaidemme hyvinvoinnin ja palveluiden kehittämisessä.
  • Varmistamme, että henkilöstövoimavarat vastaavat kehittyvän toimintamme tarpeisiin.
  • Tuotamme palvelukokonaisuuden kustannustehokkaimmalla tavalla.

Arvot ohjaavat toimintaamme

Arvojamme ovat:

  • asiakkaan arvostaminen
  • yhteistyö ja avoin johtamistapa
  • laadukas palvelu
  • taloudellisuus.

Palveleva Mela – asiakkaan parhaaksi

Hyvä asiakaskokemus vaatii asiakkaiden tarpeiden ja odotusten ymmärtämistä sekä niihin vastaamista. Melassa hyvä palvelu lähtee aina asiakkaidemme arvostamisesta ja oikeasta palveluasenteesta. Hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseksi ja toimintamme edelleen kehittämiseksi sujuvoitamme aktiivisesti asiakaspalveluprosesseja.

Päivittäisessä työssä palveluperiaatteet ohjaavat meidät yhdessä toimimaan oikein ja tehokkaasti, asiakkaidemme parhaaksi. Tuotamme Mela-turvaa asiantuntevasti ja tehokkaasti, asiakasta kuunnellen ja arvostaen – palveluperiaatteidemme mukaisesti.

Palveluperiaatteemme ovat

  • Olen läsnä, kuuntelen ja kartoitan.
  • Arvostan asiakkaitamme ja työtäni.
  • Olen asiantuntija asiakkaan parhaaksi.
  • Hoidan Mela-turvan tehokkaasti yhteistyöllä.

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö