Ohita valikko

Asiointipalvelun ja Lomitusnetin kirjautumisessa mahdollisia ongelmia 1.10. alkaen

Liikenne- ja viestintäviraston määräyksestä vahva pankkitunnistautuminen muuttuu 1.10.2019. Aiemmin laajassa käytössä ollut TUPAS-pankkitunnistusprotokolla ei enää 30.9.2019 jälkeen täytä vahvan sähköisen tunnistautumisen vaatimuksia.

TUPAS-tunnistautuminen on ollut käytössä monissa julkisissa palveluissa, myös Melan asiointipalvelussa ja Lomitusnetissä.

Olemme siirtymässä uuteen, turvallisempaan tunnistautumispalveluun, mutta siirtyminen on valitettavasti vielä kesken. Tämä saattaa aiheuttaa häiriöitä asiointipalveluun ja Lomitusnettiin kirjautumisessa 1.10. alkaen.

Jatkossa tunnistautuminen asiointipalveluun ja Lomitusnettiin tapahtuu Suomi.fi-tunnistuksen kautta. Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistuspalvelu, joka on käytössä valtion ja kuntien sähköisissä asiointipalveluissa.

Kiirehdimme tunnistautumiseen tarvittavien muutosten tekemistä

Testaamme parhaillaan uutta Suomi.fi-tunnistuspalvelua ja pyrimme saamaan sen käyttöön asiointipalvelun ja Lomitusnetin kirjautumisessa mahdollisimman pian.

Siihen asti palveluissamme jatketaan TUPAS-tunnistautumisen käyttöä. Tästä johtuen asiointipalveluun ja Lomitusnettiin kirjautumisessa voi joidenkin pankkien tunnuksilla ilmetä ongelmia 1.10. alkaen. Esimerkiksi Nordea on kuitenkin luvannut, että se pitää TUPAS-protokollaan pohjautuvan tunnistepalvelun voimassa vielä jonkin aikaa 1.10.2019 määräajan jälkeen.

Lisätietoja
Melan tietohallintopäällikkö Arja Raatikainen, puh. 029 435 2321

Ohita sosiaalisen median syöte

Tästä puhutaan nyt @Melaviestinta

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Välitä viljelijästä -yhteystiedot

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö