Ohita valikko

100 kertaa asiantuntija-apua maatalousyrittäjille

Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan Välitä viljelijästä -projekti käynnistyi vuoden alusta. Projektin tavoitteena on auttaa vaikeuksissa olevia viljelijöitä. Puolentoista kuukauden aikana yli sata maatalousyrittäjää on saanut maksutonta keskusteluapua jaksamiseen, hyvinvointiin ja talouteen liittyvissä haasteissa joko Välitä viljelijästä -projektin tai maakunnallisten hyvinvointihankkeiden työntekijältä. Myös sadas asiantuntija-apuun tarkoitettu ostopalvelusitoumus postitettiin Melasta helmikuun puolivälissä.

Kynnys yhteydenottoihin on ollut matala. Viljelijät, joilla on ollut taloudellisia tai juridisia huolia tai jotka ovat tunteneet itsensä uupuneeksi, ylirasittuneeksi ja stressaantuneeksi ovat ottaneet rohkeasti yhteyttä maakunnassa toimiviin yhteyshenkilöihin. Apu on ollut lähellä ja yhdessä on päästy pohtimaan, miten haasteellisesta tilanteesta selvitään eteenpäin.

Ostopalvelusitoumuksilla apua jaksamiseen

Sadasta postitetusta ostopalvelusitoumuksesta 32 on myönnetty keskusteluapuun ammattiauttajan kanssa. Usein avuntarpeen taustalla on ollut maatalousyrittäjän ylirasittuneisuus, uupumus tai unihäiriöt.

Monet ovat kertoneet, etteivät enää jaksa, kun tulevaisuus ahdistaa, kaikki asiat pyörivät päässä tai parisuhteessa on ongelmia. Joillakin tilanne on muotoutunut liian haastavaksi avioeron tai lähiomaisen kuoleman johdosta.

Ostopalvelusitoumuksella on ollut mahdollista ostaa psykoterapeutin, psykologin tai parisuhdeterapeutin apua työuupumuksesta, masennuksesta, talouden aiheuttamasta stressistä, parisuhdeongelmista tai pitkittyneestä alakuloisuudesta johtuviin haasteisiin. Tapaamiskertoja on voinut saada paikkakunnasta ja palveluntuottajasta riippuen 5-10.

Apua talousvaikeuksiin

Talousneuvontaa on haettu vielä aktiivisemmin. Sadasta ostopalvelusitoumuksesta 64 on myönnetty maatalousyrittäjän taloudellisen tilanteen selvittämiseksi. Laskuja tai lainalyhennyksiä on ollut rästissä tai ulosotossa tai pankki on vaatinut maksuvalmiussuunnitelmaa siitä, miten lainat saadaan lyhennettyä. Joillakin investoineilla tiloilla kustannusarvio uuteen tuotantorakennukseen on ylittynyt reilusti ja samanaikainen tuottajahintojen lasku on aiheuttanut sen, että on tarvittu maksuvalmiussuunnittelua uudessa tilanteessa. Myös velkasaneerausmahdollisuuksien selvittelyyn on haettu ostopalvelusitoumusta.

Juridisiin palveluihin on myönnetty vain muutama sitoumus. Kriteerit juridisen sitoumuksen myöntämiseen ovat muita palveluja tiukemmat. Niitä on mahdollista saada lähinnä avioerotapauksissa olevien sopimusten selvittämiseen tai velkasaneeraustilanteen selvittelyyn.

Mihin sitoumusta ei voi saada?

Melaan on tullut paljon kysymyksiä siitä, voiko sitoumuksen saada esimerkiksi hierontaan, fysioterapiaan tai matkakustannuksiin silloin, kun joutuu käymään kaukana tutkimuksissa.

– Näihin tilanteisiin emme valitettavasti voi myöntää sitoumuksia, toteaa Välitä viljelijästä -projektin vetäjä Pirjo Ristola. Sitoumuksella ei voi ostaa myöskään lomitusta eikä maksaa sijaisapu- tai muita lomitusmaksuja.

Sitoumusten käyttö on rajattu asiantuntija-apuun, jolla selvitetään joko maatalousyrityksen taloudellista tilannetta tai viljelijän omaa, uupumuksesta tai ylirasittuneisuudesta johtuvaa tilannetta. Yhteyshenkilöiden kanssa voi keskustella myös muista haastaviin elämäntilanteisiin liittyvistä ongelmista. Jokaisen keskustelun yhteydessä pyritään löytämään tilanteeseen sopiva apu.

Vaikeuksissa olevan tilan kannattaakin ottaa rohkeasti yhteyttä alueelliseen yhteyshenkilöön. Yhteyshenkilö auttaa tilanteen selvittämisessä ja oikeiden ratkaisumahdollisuuksien löytämisessä. Yhteyshenkilön avulla selviää myös, onko yrittäjän mahdollista hakea ostopalvelusitoumusta ja mihin tarkoitukseen sitä on mahdollista saada. Yhteyshenkilö auttaa sitoumushakemuksen täyttämisessä ja kirjoittaa siihen oman suosituksensa. Ilman suositusta hakemusta ei voida käsitellä. Yhteyshenkilöiden yhteystiedot löytyvät Melan nettisivuilta Välitä viljelijästä -teeman alta.

Lisätietoja:
Projektinvetäjä Pirjo Ristola, Mela, p. 040 588 0744

Ohita sosiaalisen median syöte

Tästä puhutaan nyt @Melaviestinta

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö