Ohita valikko

Usein kysyttyä vakuutusmaksuista

Täältä löydät vastaukset vakuutusmaksulaskuista usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, olethan yhteydessä meihin, niin autamme sinua.

Miten ilmoitan tilinumeroni Melaan?

Voit ilmoittaa uuden tilinumeron tai muuttaa tilinumeroasi asiointipalvelussamme. Muista täyttää asiointipalvelun Pankkitiedot-kohtaan sekä BIC-tunnus että IBAN-tilinumero.

Onko minun mahdollista saada vakuutusmaksulaskuni sähköisesti?

Melan asiakkaana voit vastaanottaa ja maksaa vakuutusmaksulaskut sähköisesti e-laskuna tai voit ottaa käyttöösi suoramaksun. E-laskun valinneille asiakkaillemme emme lähetä paperista laskua.

E-lasku on OP-ryhmän, Nordean, Danske Bankin, Ålandsbankenin, Paikallisosuuspankkien, Aktian, Säästöpankkien, Handelsbankenin ja S-pankin verkkopankkiasiakkaiden käytettävissä.

Jos valitset suoramaksun, maksu veloitetaan pankkitililtäsi automaattisesti eräpäivänä. Saat suoramaksusta postitse tiedoksi laskutiedotteen, jolla kerrotaan, että kyseinen summa veloitetaan sinulta eräpäivänä. Suoramaksu sopii asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia.

Molempien palveluiden käyttöönotto tapahtuu pankin kautta, joten ole tarvittaessa yhteydessä omaan pankkiisi

Voimme lähettää laskut sähköisesti myös verkkolaskuna laskutusoperaattorille. Toimita meille tiedot verkkolaskuosoitteestasi, niin päivitämme tiedot laskutusjärjestelmäämme.

Minulle on juuri tehty työtulon muutos. Milloin vakuutusmaksuni muuttuu?

Muutos näkyy seuraavalla laskullasi.

Miten monta vakuutusmaksulaskua saan vuodessa?

Saat laskun pääsääntöisesti neljä kertaa vuodessa. Vakuutusmaksujen eräpäivät ovat 15.3., 15.6., 15.9. ja 15.12. Laskujen määrä poikkeaa, jos vakuutuskausi on lyhyempi kuin yksi vuosi. Kun sinut vakuutetaan ensimmäistä kertaa, ensimmäinen lasku lähetetään päätöksen antamisen jälkeen.

Vapaaehtoisesta MATA-vakuutuksesta saat laskun kerran vuodessa laskun erääntyessä pääsääntöisesti helmikuussa. Jos vakuutuksesi astuu voimaan kesken vuoden, saat ensimmäisen laskun vakuutuspäätöksen antamisen jälkeen.

Voinko siirtää vakuutusmaksulaskuni eräpäivää?

Laskuille voidaan myöntää tapauskohtaisesti viivästyskorollista maksuaikaa. Uudesta maksupäivästä sovitaan aina erikseen asiakaspalvelumme kanssa. On tärkeää, että olet yhteydessä asiakaspalveluun jo ennen kuin lasku erääntyy.

Voinko maksaa laskuni etukäteen?

Voit halutessasi maksaa vakuutusmaksuja ennakkoon aikaisintaan edellisvuoden marraskuussa.

Maksu suoritetaan ilman viitenumeroa tilille FI72 5000 0120 4805 94 (IBAN), OKOYFIHH (BIC). Kirjoita selitekenttään nimesi, syntymäaikasi ja teksti ”Ennakkomaksu vuodelle 20XX”.

Laskuni on hävinnyt, miten toimin?

Näet laskujesi tilanteen asiointipalvelusta. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme p. 029 435 2650 ja laskusta voidaan lähettää sinulle kopio postitse tai sähköpostiisi.

Jos vakuutusmaksulaskua ei maksa ajallaan, tuleeko siitä maksumuistutus?

Jos et maksa vakuutusmaksulaskuasi ajallaan, lähetämme sinulle yhden maksumuistutuksen noin kuukauden kuluttua alkuperäisestä eräpäivästä. Muistutuksessa näkyy sekä laskun alkuperäinen eräpäivä että maksumuistutuksen eräpäivä, joka on laskun viimeinen maksupäivä. Jos olet erikseen pyytänyt laskulle lisää viivästyskorollista maksuaikaa, saatat saada laskusta myös toisen maksumuistutuksen sovitulla uudella eräpäivällä.

Tuleeko vakuutusmaksulaskuun korkoa, jos sitä ei maksa ajallaan?

Viivästyskorko alkaa juosta laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen. Jos laskua ei makseta ajoissa, lähetetään laskusta viivästyskorollinen maksumuistutus. Vuotuinen viivästyskorko on 12,5 prosenttia 1.1.–30.6.2024 välisenä aikana.

Jos lasku on maksamatta maksumuistutuksen viimeisen maksupäivän jälkeen, voidaan se siirtää Ulosottoon perintätoimia varten. Ulosotto veloittaa perinnästä omat kulunsa.

Voiko vakuutusmaksulaskun maksaa erissä?

Laskun voi maksaa erissä laskun maksutiedoilla.

Jos maksat laskun loppuun vasta alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen, pitää sinun sopia asiasta asiakaspalvelumme kanssa. Tässä tapauksessa teemme sinulle maksusuunnitelman. Lähetämme sovitun viimeisen maksupäivän lähestyessä maksumuistutuksen, josta voit tarkistaa lyhennysten jälkeen avoimena olevan pääoman, sekä alkuperäisen eräpäivän jälkeen kertyneen viivästyskoron.

Kuinka pitkän maksuajan voin saada laskulleni?

Viivästyskorko alkaa juosta aina laskun alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen. Laskut tulee pääsääntöisesti maksaa viimeistään maksumuistutuksessa mainittuna viimeisenä maksupäivänä. Tapauskohtaisesti laskuille voidaan kuitenkin myöntää viivästyskorollista maksuaikaa. Enintään maksuaikaa voidaan antaa 2 vuotta alkuperäisestä eräpäivästä. Kannattaa kuitenkin pyrkiä siihen, että rästissä olevat maksut on hoidettu ennen seuraavan vuoden maksujen erääntymistä.

Aiheutuuko minulle lisäkustannuksia, jos muutan laskuni eräpäivää?

Laskun eräpäivää ei voida muuttaa, mutta laskulle voidaan myöntää viivästyskorollista maksuaikaa.  Viivästyskorko alkaa juosta alkuperäisen eräpäivän jälkeen. Korkoa kertyy laskulle niin kauan kuin avointa pääomaa on jäljellä. Laskusta lähetetään alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen aina maksumuistutus. Muistutukselle ei lisätä viivästyskoron lisäksi muita kuluja.

Voinko siirtää puolison maksun eräpäivää?

Laskun eräpäivää ei voi siirtää, mutta laskulle on mahdollista saada viivästyskorollista maksuaikaa. Jos sovit oman vakuutusmaksusi viimeisen maksupäivän siirtämisestä, voimme pyynnöstäsi siirtää myös muiden samalla vakuutuksella vakuutettuina olevien vakuutusmaksun viimeistä maksupäivää.

Milloin laskut menevät ulosottoon?

Melan laskut ovat suoraan ulosottokelpoisia eli ne voidaan siirtää ulosottoon alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen. Asiakkaalle lähetetään aina maksumuistutus ennen ulosottoon siirtämistä.

Ulosottoon siirtämistä voi viivyttää pyytämällä lisää viivästyskorollista maksuaikaa. Laskut, joille on myönnetty maksuaikaa siirtyvät ulosottoon vasta sovitun uuden viimeisen maksupäivän erääntymisen jälkeen.

Miten pitää toimia, jos lasku on mennyt ulosottoon?

Jos laskusi on mennyt ulosottoon, ole yhteydessä Ulosottolaitokseen sopiaksesi maksamisesta.

Jos ulosotto on mielestäsi aiheeton, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Jos olet sopinut laskullesi lisää maksuaikaa, mutta se on silti mennyt ulosottoon ennen sovittua eräpäivää, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Milloin maksamattomista laskuista tulee maksuhäiriömerkintä?

Melan saatavat ovat suoraan ulosottokelpoisia eli ne voidaan siirtää ulosottoon eräpäivän jälkeen. Maksuhäiriömerkintä tulee kuitenkin vasta, jos ulosotto toteaa velallisen varattomaksi eli jos velkojen perintä epäonnistuu. Pelkkä saatavan siirtyminen ulosottoon ei tarkoita maksuhäiriömerkintää.

Maksuhäiriömerkinnän tekevät aina ulosottoviranomaiset.

Minulla ei ole enää yritystä ja silti minulle tulee laskuja, mitä teen?

Ota yhteyttä Melaan. Vakuutuksesi ei pääty automaattisesti yritystoiminnan päättyessä vaan sinun tulee ilmoittaa siitä Melaan.

Olen apurahatutkija ja sivutoiminen maanviljelijä. Miten MYEL-vakuutuksen pakollinen määrä lasketaan?

Jos olet samaan aikaan apurahansaaja ja sivutoiminen maanviljelijä, vakuutetaan molemmat toiminnat erikseen omalla MYEL-vakuutuksellaan. Apurahansaajana työtulosi määräytyy työskentelyyn tarkoitetun apurahasi mukaan. Lue tarkemmin: Apurahansaajan työtulo. Kun teet maatalousyrittäjän töitä sivutoimisesti, työtulosi mitoitetaan työskentelysi määrän mukaan.

Miksi saan laskuni OmaPostiin, vaikka haluan laskuni paperilaskuna?

OmaPosti on Postin asiakkailleen tarjoama palvelu, jonka kautta asiakas voi valita haluaako hän vastaanottaa kirjeet ja laskut normaalina paperipostina vai sähköisessä muodossa OmaPostiin. Jos olet OmaPostissa valinnut, että vastaanotat laskut vain sähköisesti, paperinen lasku korvautuu täysin sähköisellä kirjeellä. Muussa tapauksessa saat sähköisen kirjeen lisäksi myös paperikirjeen ja tai pelkästään paperikirjeen.

Mela toimittaa laskut Postille, joka toimittaa laskun edelleen asiakkaalle sen mukaan, miten asiakas on Postin kanssa sopinut vastaanottavansa laskun. Lasku voi siis tulla sinulle esimerkiksi sekä OmaPostiin että paperilaskuna kotiin.

OmaPostin käytöstä voit lukea lisää Postin sivulta

Miksi laskuni on mennyt Suomi.fi-viesteihin?

Jos sinulla on Suomi.fi-viestit käytössäsi, ohjautuvat monet viranomaispostit sähköisesti Suomi.fi-viestilaatikkoosi. Mela käytti Suomi.fi-viestipalvelua ajalla 1.6.–15.11.2022, jona aikana Melasta lähtevä kirjeposti, kuten päätökset, laskut ja maksumuistutukset ohjautuivat sähköisesti Suomi.fi-viestilaatikkoon niille asiakkaille, joilla palvelu on käytössä.

Mela luopui Suomi.fi-viestipalvelun käytöstä 15.11.2022, jonka jälkeen lähettämämme kirjeposti tulee asiakkaille perinteiseen tapaan postitse. Vakuutusmaksulaskut tulevat siis asiakkaille taas joko paperipostina tai asiakkaan valinnan mukaan sähköisenä Postin OmaPosti-palveluun, verkkolaskuna tai e-laskuna.

Sain laskun summalla 0,00 euroa, mistä on kyse?

Olet maksanut kyseisen laskutuskauden vakuutusmaksut ennakkoon. Nollalasku summalla 0,00 euroa on lähetetty sinulle tiedoksi siitä, että kyseisen kauden vakuutusmaksut on kuitattu maksetuiksi. Voit käyttää laskua kirjanpidossa.

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Välitä viljelijästä -yhteystiedot

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö