Ohita valikko

Usein kysyttyä vakuutusmaksuista

Täältä löydät vastaukset vakuutusmaksulaskuista usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, olethan yhteydessä meihin, niin autamme sinua.

Miten ilmoitan tilinumeroni Melaan?

Voit ilmoittaa uuden tilinumeron tai muuttaa tilinumeroasi asiointipalvelussamme. Muista täyttää asiointipalvelun Pankkitiedot-kohtaan sekä BIC-tunnus että IBAN-tilinumero.

Ilmoituksen uudesta tilinumerosta tai tilinumeron muutoksesta voi tehdä myös kirjallisella ilmoituksella osoitteeseen Maatalousyrittäjien eläkelaitos, PL 16, 02101 Espoo.

Ilmoituksesta täytyy käydä selkeästi ilmi

  • yhteystiedot
  • syntymäaika
  • IBAN-tilinumero ja pankin BIC
  • vakuutetun tai eläkkeensaajan allekirjoitus.

Mikäli allekirjoittajana on joku muu kuin vakuutettu tai eläkkeensaaja, mukaan on liitettävä valtakirja tai kopio edunvalvontapäätöksestä.

Onko minun mahdollista saada vakuutusmaksulaskuni sähköisesti?

Melan asiakkaana voit vastaanottaa ja maksaa vakuutusmaksulaskut sähköisesti e-laskuna tai voit ottaa käyttöösi suoramaksun.

E-lasku on OP-ryhmän, Nordean, Danske Bankin, Ålandsbankenin, Paikallisosuuspankkien, Aktian, Säästöpankkien, Handelsbankenin ja S-pankin verkkopankkiasiakkaiden käytettävissä.

Jos valitset suoramaksun, maksu veloitetaan pankkitililtäsi automaattisesti eräpäivänä. Suoramaksu sopii asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia.

Molempien palveluiden käyttöönotto tapahtuu pankin kautta, joten ole tarvittaessa yhteydessä omaan pankkiisi

E-laskun valinneille asiakkaillemme emme lähetä paperista laskua tai laskujen liitteitä. Laskujen liitteet voit lukea myös nettisivuiltamme: laskujen liitteet.

Emme voi valitettavasti tällä hetkellä lähettää verkkolaskuja tai toimittaa laskuja suoraan operaattorin osoitteeseen. Saamme verkkolaskutuksen käyttöömme järjestelmäuudistuksen myötä vuonna 2021.

Minulle on juuri tehty työtulon muutos. Milloin vakuutusmaksuni muuttuu?

Muutos näkyy seuraavalla laskullasi.

Miten monta vakuutusmaksulaskua saan vuodessa?

Saat laskun pääsääntöisesti neljä kertaa vuodessa. Laskut erääntyvät maalis-, kesä-, syys- ja joulukuussa. Laskujen määrä poikkeaa, jos vakuutuskausi on lyhyempi kuin yksi vuosi. Kun sinut vakuutetaan ensimmäistä kertaa, ensimmäinen lasku tulee päätöksen antamisen jälkeen. Vapaaehtoisesta MATA-vakuutuksesta saat laskun kerran vuodessa

Voinko siirtää vakuutusmaksulaskuni eräpäivää?

Kyllä. Laskuille voidaan myöntää tapauskohtaisesti viivästyskorollista maksuaikaa. Uudesta maksupäivästä sovitaan aina erikseen asiakaspalvelumme kanssa. On tärkeää, että olet yhteydessä asiakaspalveluun jo ennen kuin lasku erääntyy.

Voinko maksaa laskuni etukäteen?

Voit halutessasi maksaa vakuutusmaksuja ennakkoon aikaisintaan edellisvuoden marraskuussa.

Maksu suoritetaan ilman viitenumeroa tilille FI45 5721 1510 0074 17 (IBAN), OKOYFIHH (BIC). Kirjoita selitekenttään nimesi, syntymäaikasi ja teksti ”Ennakkomaksu vuodelle 20XX”.

Laskuni on hävinnyt, miten toimin?

Näet laskujesi tilanteen asiointipalvelusta. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme p. 029 435 2650 ja laskusta voidaan lähettää sinulle kopio postitse tai sähköpostiisi.

Jos vakuutusmaksulaskua ei maksa ajallaan, tuleeko siitä maksumuistutus?

Maksumuistutus lähetään noin kuukausi sen jälkeen, kun alkuperäinen lasku on erääntynyt. Muistutuksessa näkyy aina laskun alkuperäinen eräpäivä sekä maksumuistuksen eräpäivä, eli laskun viimeinen maksupäivä.

Tuleeko vakuutusmaksulaskuun korkoa, jos sitä ei maksa ajallaan?

Viivästyskorko alkaa juosta laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen. Jos laskua ei makseta ajoissa, lähetetään laskusta viivästyskorollinen maksumuistutus. Vuotuinen viivästyskorko on 8 prosenttia 1.1.-30.6.2021 välisenä aikana.

Jos lasku on maksamatta maksumuistutuksen viimeisen maksupäivän jälkeen, voidaan se siirtää Ulosottoon perintätoimia varten. Ulosotto veloittaa perinnästä omat kulunsa.

Voiko vakuutusmaksulaskun maksaa erissä?

Laskun voi maksaa erissä laskun maksutiedoilla.

Jos maksat laskun loppuun vasta alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen, pitää sinun sopia asiasta asiakaspalvelumme kanssa. Tässä tapauksessa teemme sinulle maksusuunnitelman. Lähetämme sovitun viimeisen maksupäivän lähestyessä maksumuistutuksen, josta voit tarkistaa lyhennysten jälkeen avoimena olevan pääoman, sekä alkuperäisen eräpäivän jälkeen kertyneen viivästyskoron.

Kuinka pitkän maksuajan voin saada laskulleni?

Viivästyskorko alkaa juosta aina laskun alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen. Laskut tulee pääsääntöisesti maksaa viimeistään maksumuistutuksessa mainittuna viimeisenä maksupäivänä. Tapauskohtaisesti laskuille voidaan kuitenkin myöntää viivästyskorollista maksuaikaa. Enintään maksuaikaa voidaan antaa 2 vuotta alkuperäisestä eräpäivästä. Kannattaa kuitenkin pyrkiä siihen, että rästissä olevat maksut on hoidettu ennen seuraavan vuoden maksujen erääntymistä.

Aiheutuuko minulle lisäkustannuksia, jos muutan laskuni eräpäivää?

Laskun eräpäivää ei voida muuttaa, mutta laskulle voidaan myöntää viivästyskorollista maksuaikaa.  Viivästyskorko alkaa juosta alkuperäisen eräpäivän jälkeen. Korkoa kertyy laskulle niin kauan kuin avointa pääomaa on jäljellä. Laskusta lähetetään alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen aina maksumuistutus. Muistutukselle ei lisätä viivästyskoron lisäksi muita kuluja.

Voinko siirtää puolison maksun eräpäivää?

Laskun eräpäivää ei voi siirtää, mutta laskulle on mahdollista saada viivästyskorollista maksuaikaa. Jos sovit oman vakuutusmaksusi viimeisen maksupäivän siirtämisestä, voimme pyynnöstäsi siirtää myös muiden samalla vakuutuksella vakuutettuina olevien vakuutusmaksun viimeistä maksupäivää.

Milloin laskut menevät ulosottoon?

Melan laskut ovat suoraan ulosottokelpoisia eli ne voidaan siirtää ulosottoon alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen. Asiakkaalle lähetetään aina maksumuistutus ennen ulosottoon siirtämistä. Ulosottoon siirtämistä voi viivyttää pyytämällä lisää viivästyskorollista maksuaikaa. Laskut, joille on myönnetty maksuaikaa siirtyvät ulosottoon vasta sovitun uuden viimeisen maksupäivän erääntymisen jälkeen.

Miten pitää toimia, jos lasku on mennyt ulosottoon?

Jos laskusi on mennyt ulosottoon, ole yhteydessä ulosottovirastoon sopiaksesi maksamisesta.

Jos olet sopinut laskullesi lisää maksuaikaa, mutta se on silti mennyt ulosottoon ennen sovittua eräpäivää, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Milloin maksamattomista laskuista tulee maksuhäiriömerkintä?

Melan saatavat ovat suoraan ulosottokelpoisia eli ne voidaan siirtää ulosottoon eräpäivän jälkeen. Maksuhäiriömerkintä tulee kuitenkin vasta, jos ulosotto toteaa velallisen varattomaksi eli jos velkojen perintä epäonnistuu. Pelkkä saatavan siirtyminen ulosottoon ei tarkoita maksuhäiriömerkintää.

Maksuhäiriömerkinnän tekevät aina ulosottoviranomaiset.

Minulla ei ole enää yritystä ja silti minulle tulee laskuja, mitä teen?

Ota yhteyttä Melaan. Vakuutuksesi ei pääty automaattisesti yritystoiminnan päättyessä vaan sinun tulee ilmoittaa siitä Melaan.

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö