Ohita valikko

Usein kysyttyä vakuutusmaksuista

Täältä löydät vastaukset vakuutusmaksulaskuista usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, olethan yhteydessä meihin, niin autamme sinua.

Miten ilmoitan tilinumeroni Melaan?

Voit ilmoittaa uuden tilinumeron tai muuttaa tilinumeroasi asiointipalvelussamme. Muista täyttää asiointipalvelun Pankkitiedot-kohtaan sekä BIC-tunnus että IBAN-tilinumero.

Ilmoituksen uudesta tilinumerosta tai tilinumeron muutoksesta voi tehdä myös kirjallisella ilmoituksella osoitteeseen Maatalousyrittäjien eläkelaitos, PL 16, 02101 Espoo.

Ilmoituksesta täytyy käydä selkeästi ilmi

  • yhteystiedot
  • syntymäaika
  • IBAN-tilinumero ja pankin BIC
  • vakuutetun tai eläkkeensaajan allekirjoitus.

Mikäli allekirjoittajana on joku muu kuin vakuutettu tai eläkkeensaaja, mukaan on liitettävä valtakirja tai kopio edunvalvontapäätöksestä.

Minulle on juuri tehty työtulon muutos. Milloin vakuutusmaksuni muuttuu?

Muutos näkyy seuraavalla laskullasi.

Miten monta vakuutusmaksulaskua saan vuodessa?

Lähetämme sinulle laskun joko yksi, kaksi tai kolme kertaa vuodessa riippuen työtulosi määrästä. Kun sinut vakuutetaan ensimmäistä kertaa, ensimmäinen lasku tulee päätöksen antamisen jälkeen. Vapaaehtoisesta MATA-vakuutuksesta saat laskun kerran vuodessa.

Apurahansaajia laskutetaan pääsääntöisesti 4 kertaa vuodessa.

Voinko siirtää vakuutusmaksulaskuni eräpäivää?

Kyllä. Soittamalla asiakaspalveluumme voit keskustella eräpäivän siirtämisestä tietyin rajoituksin. On tärkeää, että olet yhteydessä asiakaspalveluun jo ennen kuin lasku erääntyy.

Voinko maksaa laskuni etukäteen?

Voit halutessasi maksaa vakuutusmaksuja ennakkoon aikaisintaan edellisvuoden marraskuussa.

Maksu suoritetaan ilman viitenumeroa tilille FI45 5721 1510 0074 17 (IBAN), OKOYFIHH (BIC). Kirjoita selitekenttään nimesi, syntymäaikasi ja teksti ”Ennakkomaksu vuodelle 20XX”.

Laskuni on hävinnyt, miten toimin?

Näet laskujesi tilanteen asiointipalvelusta. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme p. 029 435 2650 ja laskusta voidaan lähettää sinulle kopio postitse tai sähköpostiisi.

Jos vakuutusmaksulaskua ei maksa ajallaan, tuleeko siitä maksumuistutus?

Maksumuistutus lähetään noin kuukausi sen jälkeen, kun alkuperäinen lasku on erääntynyt. Muistutuksessa näkyy aina laskun alkuperäinen eräpäivä sekä uusi eräpäivä eli laskun viimeinen maksupäivä.

Tuleeko vakuutusmaksulaskuun korkoa, jos sitä ei maksa ajallaan?

Jos vakuutusmaksu jää maksamatta, lähetämme maksumuistutuksen ja maksuun lisätään viivästyskorko. Vuotuinen viivästyskorko on 4 prosenttia 1.6.2016–31.12.2020 välisenä aikana.

Voiko vakuutusmaksulaskun maksaa erissä?

Laskun voi maksaa erissä laskun maksutiedoilla.

Jos maksat laskun loppuun vasta alkuperäisen eräpäivän erääntymisen jälkeen, pitää sinun sopia asiasta asiakaspalvelumme kanssa. Teemme sinulle maksusuunnitelman ja lähetämme uuden eräpäivän lähestyessä maksukehotuksen, jossa näkyy laskusi avoimena oleva pääoma sekä sille alkuperäisen eräpäivän jälkeen kertynyt viivästyskorko

Kuinka pitkän maksuajan voin saada laskulleni?

Maksuaikalykkäyksiä katsotaan aina tapauskohtaisesti.  Enintään maksuaikaa voidaan antaa 2 vuotta alkuperäisestä eräpäivästä. Kannattaa kuitenkin pyrkiä siihen, että rästissä olevat maksut on hoidettu ennen seuraavan vuoden maksujen erääntymistä.

Aiheutuuko minulle lisäkustannuksia, jos muutan laskuni eräpäivää?

Eräpäivän siirtämisestä pitää aina sopia erikseen. Laskullesi alkaa kertyä viivästyskorkoa alkuperäisen eräpäivän jälkeen. Muita lisäkuluja ei eräpäivän siirrosta aiheudu.

Voinko siirtää puolison maksun eräpäivää?

Jos siirrät oman vakuutusmaksusi eräpäivää, voimme pyynnöstäsi siirtää myös muiden samalla vakuutuksella vakuutettuina olevien vakuutusmaksun eräpäivää.

Milloin laskut menevät ulosottoon?

Melan laskut ovat suoraan ulosottokelpoisia eli ne voidaan siirtää ulosottoon eräpäivän jälkeen. Asiakkaalle lähetetään aina maksukehotus ennen ulosottoon siirtämistä. Ulosottoon siirtämistä voi viivyttää pyytämällä lisää maksuaikaa. Laskut, joille on myönnetty maksuaikaa siirtyvät ulosottoon vasta sovitun uuden eräpäivän erääntymisen jälkeen.

Miten pitää toimia, jos lasku on mennyt ulosottoon?

Jos laskusi on mennyt ulosottoon, ole yhteydessä ulosottovirastoon sopiaksesi maksamisesta.

Jos olet sopinut laskullesi lisää maksuaikaa, mutta se on silti mennyt ulosottoon ennen sovittua eräpäivää, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Milloin maksamattomista laskuista tulee maksuhäiriömerkintä?

Melan saatavat ovat suoraan ulosottokelpoisia eli ne voidaan siirtää ulosottoon eräpäivän jälkeen. Maksuhäiriömerkintä tulee kuitenkin vasta, jos ulosotto toteaa velallisen varattomaksi eli jos velkojen perintä epäonnistuu. Pelkkä saatavan siirtyminen ulosottoon ei tarkoita maksuhäiriömerkintää.

Maksuhäiriömerkinnän tekevät aina ulosottoviranomaiset.

Minulla ei ole enää yritystä ja silti minulle tulee laskuja, mitä teen?

Ota yhteyttä Melaan. Vakuutuksesi ei pääty automaattisesti yritystoiminnan päättyessä vaan sinun tulee ilmoittaa siitä Melaan.

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö