Sömn är kvalitetstid

Sömnen är en lika viktig del av vårt liv som att äta, dricka eller andas. De vanligaste symtomen på sömnstörningar är trötthet och en känsla av nedsatt livskvalitet. I snitt behöver vuxna sova 6–8 timmar i sträck per dygn. Sömnbrist märks snabbt i hur man mår och det är inte bara antalet timmar man sovit som avgör. Det väsentliga är att man vaknar utvilad och pigg.

Om sömnkvaliteten är dålig leder det till trötthet på dagen. Orsaken bör då utredas av läkare med hjälp av en sömnundersökning. De flesta sjukdomar som försämrar sömnkvaliteten (till exempel sömnapné, depression, rastlösa ben) kan behandlas. Eftersom de olika sömnfaserna alla har sin egen uppgift ger en sömnundersökning information om orsakerna till tröttheten.

Den vanligaste orsaken till sömnlöshet är stress i arbetet. Symtomen är svårigheter att somna, att man vaknar mitt i natten eller att sömnen är hackig. Sömnsvårigheter gör en irriterad samt försämrar minnet och koncentrationen. Alla långvariga sömnsvårigheter är inte förbundna bara med en försämrad livskvalitet utan också med hälsorisker, såsom högt blodtryck. Därför lönar det sig att undersöka och behandla sömnstörningar.

Prova först följande självhjälpsmetoder:

  • Lägg dig och vakna regelbundet samma tid.
  • En liten promenad några timmar före läggdags gör gott.
  • Olika avslappningsmetoder kan vara till nytta.
  • Om du inte lyckas somna, lönar det sig att gå upp ur sängen och göra något avkopplande, till exempel läsa, titta på tv eller lyssna på lugn musik.
  • Om du sovit dåligt på natten ska du inte sova på dagen, eftersom det bara gör det ännu svårare att somna på kvällen.
Uppdaterad 15.02.2013