Ät rätt

För att må bra är en hälsosam och mångsidig kost viktig. Den består av flera små måltider och mellanmål. Enligt de officiella kostrekommendationerna bör vardagsmåltiderna innehålla olika färgers grönsaker, mjuka fetter och livsmedel med låg salthalt. Det lönar sig att begränsa kaffedrickandet till några koppar per dag. Tallriksmodellen är en bra hjälp att se vad som bör ingå i en måltid. När måltidsrutinerna på vardagen är i skick, kan man tillåta sig någon extra läckerhet då och då. Även små ändringar hjälper till att hålla vikten under kontroll.

  • Tallriken kan fyllas till hälften med grönsaker, en fjärdedel med potatis, ris eller makaroni och en fjärdedel med kött, kyckling, fisk, ägg eller andra proteinrika livsmedel. Den som vill minska vikten kan byta ut vitt ris och makaroni mot grönsaker.
  • Det lönar sig att dricka vatten varje dag, ca 2 dl per 10 kg kroppsvikt rekommenderas.
  • Lämpliga mellanmål är bär, frukt, grönsaker och fullkornsprodukter.
  • Som kaffebröd är det bättre att välja bärpajer gjorde på bulldeg än wienerbröd eller pastejer.
  • Av artighet behöver ingen äta ohälsosam mat. Alla har rätt att tänka på sin hälsa.
  • Om orsaken till övervikt är tröstätande, gäller det att hitta nya rutiner som ersätter småätandet. I stället för chips kan man äta rotsaker.

Mat innebär mer för människan än bara näring, och därför är det inte alltid lätt att ändra på sina måltidsrutiner. God mat ger gott humör. En smaklig måltid som avnjuts utan brådska och i gott sällskap vid ett vackert dukat bord är en vardagslyx. Om man bor ensam lönar det sig att bjuda en granne eller bekant på mat eller kaffe alltid när det är möjligt.

Uppdaterad 15.02.2013