Hyvällä ruualla laatua elämään

Hyvinvoinnista huolehtimiseen kuuluu terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Se rakentuu useista pienistä aterioista ja välipaloista. Virallisten ravintosuositusten mukaan arkipäivien aterioissa kannattaa suosia runsaasti monivärisiä kasviksia, pehmeitä rasvoja ja vähäsuolaisia elintarvikkeita. Kahvinjuonti kannattaa rajoittaa muutamaan kupilliseen päivässä. Lautasmalli auttaa hahmottamaan, mitä aterian olisi hyvä sisältää. Kun arkipäivän ruokarutiinit ovat kunnossa, satunnainen herkuttelu on sallittu. Pienetkin muutokset auttavat hallitsemaan painoa.

  • Lautasen voi täyttää puoliksi kasviksilla, neljännekseltään perunalla, riisillä tai makaronilla ja neljännekseltään liha-, kana-, kala-, muna- tai muulla valkuaispitoisella ruualla. Painoa voi alentaa vaihtamalla valkoisen riisin ja makaronin kasviksiin.
  • Puhdasta vettä kannattaa nauttia päivittäin noin 2 dl 10 painokiloa kohden.
  • Välipaloina suositaan marjoja, hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljatuotteita.
  • Kahvileiväksi valitaan pullataikinapohjaisia marjapiirakoita viinereiden ja pasteijoiden sijaan.
  • Kohteliaisuudesta ei tarvitse syödä epäterveellistä ruokaa. Kaikilla on oikeus pitää huolta terveydestään.
  • Jos ylipainon syynä on lohtusyöminen, kannattaa keksiä uusia rutiineja, jotka korvaavat tavaksi tulleen napostelun. Sipsien sijaan voi rouskuttaa juureksia.

Ruoka on ihmiselle enemmän kuin pelkkää ravintoa, siksi muutokset ruokailurutiineissa eivät välttämättä ole helppoja. Hyvä ruoka antaa hyvän mielen. Kiireettömästi nautittu, kauniisti pöytään katettu, hyvänmakuinen ruoka on arkipäivän ylellisyyttä, jota juhlistaa hyvä seura. Yksin asuvakin nauttii yhteisestä ateriasta, joten naapuri tai tuttava kannattaa kutsua aterialle tai kahvipöytään aina kun mahdollista.

Päivitetty 01.02.2013